‍‍ ?در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد صورت گرفت؛

?تقدیر از مهندس نظافت و مهندس رضوانی دو پیشکسوت معماری مشهد در حوزه تدریس و کار حرفه‌ای به بهانه روز معمار

در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به بهانه روز معمار از مهندس نظافت و مهندس رضوانی دو پیشکسوت معماری شهر مشهد مقدس در حوزه تدریس و کار حرفه‌ای تقدیر شد.

در این جلسه دکتر مهدی نیا با تأکید بر لزوم راه اندازی «خانه گفتمان معماری و شهرسازی» در مشهد مقدس به موارد زیر اشاره نمود:

مشهد مقدس به واسطه برکت حضور خورشید هشتم امامت، حضرت رضا علیه السلام؛ و با توجه به حضور زائران و عاشقان آن حضرت، ناگزیر است از مهیا بودن و توانمندی و پویایی در پاسخگویی های شهری و شهروندی در تمام گستره های شهر ، از محیط زیست تا حمل و نقل و اقتصاد و ارائه خدمات شهروندی.

شهری که بواسطه نعمات خدادادی آن یک «متروپلیس» در میان شهرهای کشور و به ویژه شهرهای مذهبی جهان است؛ و انتظار گزافی نیست، اگر بخواهد به سوی جایگاه رکن و «هاب اقتصادی شمال شرق کشور» با اطمینان و به برکت حضور مضجع مطهر رضوی و موقعیت ژئوپلیتیک خویش گام بردارد.

بی گمان این هدف جز در سایه شفافیت قوانین و هوشمندی ساختارهای ستادی محقق نخواهد شد، و در یکی از نخستین گام های خود ضروری است تا بدنه و گردش کار پهن و کند صف های شهرداری به سوی چالاکی رفتاری و ابزارهای هوشمند، مجهز شود.

هم زمان ، ضروری است برای دست یافتن به یک «کلانشهر قرن بیست و یکم» و براساس نیازمندی های تولید معماری، ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر مشهد از پس سال ها سردرگمی و تشکیک بیرون آمده و در قالب سندی جامع و مدون و مشخص، بر پایه وحدت رویه ای شفاف و روشن و با عملکردی کارآمد و پویا و روان به کلیه حوزه های معماری و شهرسازی و جامعه تولید ساختمان در”سال رونق تولید” ابلاغ گردد.

در این شهر خسارت دیدن هر روزه از سیما و منظری آشفته و مغشوش و به دور از بن مایه های هویت ایرانی-اسلامی شایسته شهروندی ما و زائرانش نیست.

تعیین تکلیف در این امر مهم و یاری گرفتن از جامعه متخصصان و دانشگاهیان حوزه معماری و شهرسازی ، به ویژه در گستره معماری ایرانی-اسلامی و عهد بستن در بکارگیری ضوابطی شفاف در الگوهای تدوین شده، ضرورتی است متناسب مشهد مقدس و در قامت شهری، که مدفن حکیم بهایی است.

در این راستا ضروری است تا هرچه سریعتر فرهنگ گفتگو و تبادل نظر و “خانه گفتمان معماری و شهرسازی”، به همت مدیریت شهری برپا شود. چرا که شهر رضوی شایسته ترین شهر برای داشتن معماری هایی مبتنی بر هویت معماری اسلامی است که همواره ، ریشه در گذشته و نگاه به آینده داشته اند.

شایسته است تا شهری که مدفن شیخ بهایی است، پایتخت معماری هویت مند امروز ایران اسلامی باشد و چراغ اتاق های گفتگو پیرامون معماری و شهرسازی اش همیشه روشن و تابناک بماند.

t.me/nezammohandesikho
Instagram.com/nezammohandesi.ir.ro
www.nezammohandesi.ir

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.