اگر در زمان بهره برداری سنگ نما بر روی شخصی سقوط کند به دلیل جرح یا فوت حادث شده موضوع در دادگاه کیفری بررسی میشود. بنابراین موضوع سنگ نما یکی از مباحث بسیار مهم در بحث نظارت است.

قبل از شروع عملیات سنگ نما ناظر میبایست در قالب یک دستورکار مشخص موارد و ملاحظات فنی را به مالک ابلاغ نماید .

?ناظر میبایست عدم اجرای اسکوپ سنگ نما را در گزارشات خود در قالب گزارش خلاف دار اعلام نماید. اگر در زمان بهره برداری به دلیل سقوط سنگ نما حادثه ای اتفاق بیافتد و ناظر عدم اجرای اسکوپ سنگ نما را گزارش نکرده باشد در این حالت ناظر ضامن خواهد بود. تمامی سنگ‌ها اعم از گرانیت و یا آهکی و …. تمام ابزارها اعم از قاب‌ دور پنجره‌ها، ابزارهای گلویی، ابزارهای سنتوری، ابزارهای سینه کبوتری، سر ستون‌ها، پاستون‌ها و …. باید به صورت مناسب اسکوپ شوند.

?ماسه مصرفی جهت ملات پشت سنگ نباید خاک دار باشد و برای ساخت دوغاب از ماسه دوبار شور استفاده شود. ناظر در صورت مشاهده باید در گزارش خود بنویسد که ماسه خاک دارد. این نوشته در صورت وقوع حادثه میتواند ناظر را کاور کند.

?پشت سنگ نما باید کاملا” از هر نوع آلودگی شسته شود و خاک آلوده نباشد تا چسبندگی سنگ و ملات به خوبی فراهم آید.

?زیرسازی های سنگ نما باید به درستی از اسکلت ساپورت داشته باشند. این زیرسازی ها شامل شاسی کشی فلزی با پوشش رابیتس روی آن است که در اسکلت های فلزی چون ساپورت گیری آسان است مشکل خاصی وجود ندارد ولی در اسکلت های بتنی میبایست با تعبیه پلیت انتظار تمهیدات لازم در زمان اجرای اسکلت فراهم آید. پس از اتمام اسکلت بتنی برای تامین ساپورت مناسب میبایست از رول بولت جهت نصب پلیت بر روی اسکلت بتنی استفاده شود. اگر اتصالات و ساپورت‌های زیر سازی سنگ به درستی اجراء نشده باشد، ناظر ضامن است و میبایست این موارد را در گزارش خود عنوان نماید و برای اجرای آنها به مالک دستور کار بدهید.

?انجام دوغاب ریزی پشت سنگ نما در دمای کمتر 4 درجه سانتیگراد نباید انجام شود و در هنگام برودت هوا حتماً ناظر در گزارشات خود تاکید نماید که کار سنگ نما متوقف شود. البته در سایر جبهه‌ها ادامه عملیات بلامانع است اما فقط سنگ نما به دلیل احتمال یخ زدگی دوغاب پشت آن میبایست متوقف شود.

▪️بسیار مهم : حتی اگر کار سنگ نما بخوبی در حال انجام باشد باز هم ناظر در صورت مشاهده کوچکترین ایراد میبایست بدون اغماز و با سخت گیری بسیار زیاد از اجرای سنگ نما اشکال بگیرد و در مرحله اجرای سنگ نما در گزارشات خود حتما” بنویسد که سنگ نما در برخی موارد اسکوپ نشده است و همچنین ایرادات مربوط به اسکوپ نشدن سنگ ها و استفاده از ماسه خاک دار و شسته نشدن پشت سنگ پلاک و برودت هوا را در گزارش خود ذکر نماید تا در صورت حادثه امکان دفاع از ناظر در محکمه فراهم باشد .

نکته : ناظر میبایست در قرارداد سنگ کاری بگنجاند که سنگ‌ها باید تماما” اسکوپ شوند و یک نسخه از قرارداد سنگ کاری را بایگانی کند. همچنین اگر به هنگام دادن پایانکار ناظر متوجه شود که سنگ نما لق شده است، میبایست موضوع را به صورت خلاف دار گزارش کند و به مالک دستور کار دهد تا سنگ ها را پیچ و رول پلاک شوند.)

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.