? 1397/10/30

کارگاه آموزشی “الزامات اجرایی و نظارتی نما” در تاریخ ٣٠ دی‌ماه ١٣٩٧ با حضور جمعی از اعضاء کمیتهٔ نما و استقبال پرشور مهندسین معمار، در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

در این جلسه جناب آقای مهندس “امیر نیک‌کار” به ارائهٔ مطالبی پیرامون نحوهٔ صحیح اجرای انواع نما، مصالح و اتصالات؛ بررسی اثر میان‌قاب‌ها و وال‌پست‌ها و تفاوت آن‌ها؛ و همچنین قوانین رعایت ایمنی کار در ارتفاع و ارزیابی مخاطرات آن،.. و مواردی از این دست پرداختند.

ایشان با نمایش گوشه‌ای از تصاویر تلفات جانی ناشی از اهمال و سهل‌انگاری مهندسان معمار، متذکر شدند که بی‌اطلاعی از مسئولیت‌ها و عدم اشراف به نکات تخصصی می‌تواند در کنار خسارات مالی، منجر به خسارات جانی و محکومیت‌های قضایی مهندسان گردد و لطمات جبران‌ناپذیری را به ایشان وارد آورد.
نمونه تصاویری از ریزش کامل تیغه‌های نما به همراه پوشش نما و بررسی عوامل آن که حتما می‌بایست در زمان اجرا رعایت گردد؛ و نیز تاثیر میان‌قاب‌ها در جلوگیری از ترک دیوارها و تاثیر جهات مختلف زلزله بر سازه و ایستایی نما در سازه‌های مختلف بررسی شد.

همچنین جناب آقای مهندس “کامران جنتی‌پور” در این جلسه ضمن اشاره به مسئولیت‌ سنگین پیشِ روی معماران و ضرورت برگزاری و حمایت از چنین آموزش‌هایی، بر لزوم حذف تخفیف در جامعه مهندسین تأکید کردند و یک روش آن را آموزش صحیح مهندسین و آشنایی آنها با مفهوم نظارت صحیح و ابلاغ دستورکارها و گزارش نویسی صحیح و به موقع بیان نمودند.

به اعتقاد ایشان، شاید تعرفه خدمات مهندسی در حال حاضر برای مهندسینی که نظارت صحیح انجام نمی‌دهند زیاد است که تخفیف می‌دهند، اما برای مهندسینی که نظارت مستمر دارند بسیار ناچیز است و اگر حتی سه برابر هم شود بازهم در قبال چنین مسئولیت‌های بزرگی، کم خواهد بود.
ایشان همچنین در خصوص صلاحیت طراحی خواستار الزام طراحان به ارائه نقشه‌های معماری با جزئیات کافی شدند و به اعضاء کمیسیون نما پیشنهاد کردند که قبل از بررسی نقشه‌ها، طراحان معمار را به تحویل دیتایل میان‌قاب‌ها و کلیهٔ جزئیات مورد لزوم برای طرح ارائه شده، ملزم نمایند.

ایشان از تمام مهندسین و همکاران معمار دعوت کردند تا با پیوستن به انجمن صنفی و شرکت در محافل علمی، تخصصی و صنفی، علاوه‌بر افزایش دانش حرفه‌ای خود و اشراف به مسئولیت‌های حقوقی و مخاطرات صلاحیت‌های مختلف رشتهٔ مهندسی معماری، کمبود تعرفهٔ اعلام شده را در قبال انجام صحیح چنین وظایف و مسئولیت‌های سنگینی، با استناد به شرح وظایف اعلامی شورای مرکزی اسفند ۹۶ و بدون مقایسه با سایر رشته های همکار و بر مبنای قانون و مباحث مقررات ملی مطالبه نمایند.

همچنین ساعات پایانی این جلسه به پرسش و پاسخ حول مسائل مطروحه اختصاص یافت.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.