▪️بر اساس تعاریف ارایه شده در مباحث 2 و 12 مقررات ملی ساختمان، به طور خلاصه “ناظر” بر اجرای صحیح عملیات ساختمانی نظارت می‌کند.

▪️لیکن بر اساس ماده‌ 7 آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی هرگاه ناظر در ارتباط با نحوه اجراي عمليات ساختماني ايراداتي مشاهده نمايد كه احتمال خطر وقوع حادثه را در برداشته باشد، بايد:

?فوراً مراتب را همراه با “راهنمايي‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم”، كتباً به كارفرما يا كارفرمايان مربوطه اطلاع دهد.

?همچنین ناظر باید رونوشت صورتجلسه ابلاغ شده را به واحد كار و امور اجتماعي محل و مرجع صدور پروانه ساختمان تسليم نمايد.

▪️قابل ذکر است که در حوادثی که در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهند، معمولاً کارشناسان و بازرسان اداره کار به “آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی” استناد می‌کنند و در نتیجه از این منظر ماده 7 این آیین‌نامه اهمیت زیادی دارد.

▪️بنابراین با تجمیع موارد فوق نظارت ساختمان را بازتعریف کنیم:

?”نظارت مجموعه خدماتی است که توسط ناظر ساختمان برای حصول اطمینان از انطباق عملیات ساختمانی و تأسیساتی بر اساس نقشه‌ها و مشخصات فنی منضم به آن‌ها بر اساس مقررات ملی ساختمان و همچنین رعایت ضوابط ایمنی و حفاظتی کارگاه ساختمانی انجام پذیرد [محسن تنباکوزاده، بازرس کار و کارشناس رسمی دادگستری]”.

❗️نکته بسیار مهم و قابل تأمل در خصوص ماده 7 این آیین‌نامه موظف نمودن ناظر به ارائه “راهنمايي‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم” در خصوص خطرات احتمالی به کارفرما است!

▪️تأکید و موظف نمودن ناظر به ارائه “راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های لازم” فراتر از “جنبه‌های کنترلی” بیان شده در شرح وظایف ناظران در مجموعه مقررات ملی ساختمان و خصوصاً مباحث 2 و 12 است.

▪️توصیه می‌گردد ناظران در خصوص ارایه راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های یاد شده دقت عمل به خرج داده و حتی‌الامکان بر اساس نظرات و توصیه‌های مشاوران ایمنی مرتبط عمل نمایند تا مبادا نوع راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های ارائه شده در حین کار موجب بروز مشکلات حقوقی آتی برای ایشان نگردد.

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.