امضای فرم شروع بکار به معنی اطلاع و اجازه ناظر نسبت به شروع عملیات ساختمانی ست. در اغلب پروژه ها بلافاصله پس از صدور پروانۀ ساختمانی مالک برای اخذ مجوز شروع بکار (مهر و امضای فرم شروع عملیات ساختمانی) به مهندس ناظر مراجعه می نماید. در این زمان مهندس ناظر می تواند امضای شروع بکار را منوط به رعایت موارد خاصی نماید. مواردی که اکثر مهندسان ناظرِ خبره قبل از امضای شروع بکار از مالک طلب می نمایند به ترتیب ذیل است؛
1. یک سری نسخۀ اصل از نقشه های تأیید شده
2. بیمه نامۀ مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان و اشخاص ثالث
3. قرارداد و برگه تعهد مجری ذیصلاح
4. دریافت کد رهگیری حمل پسماند و نخاله های ساختمانی

از موارد فوق مورد اول مهمترین مورد است و قبل از دریافت آن، امضای شروع بکار، خطای بزرگی ست. در هنگام دریافت مدارکِ صدور پروانه، شهرداري.. ناظر قبل از امضای شروع بکار بايد یک نسخه سری کامل از نقشه های ساختمان که مهر و امضای مهندسان طراح و شهرداری را دارد از مالک دریافت می نماید. دریافت نسخۀ اصل نقشه ها بسیار مهم است چرا که تمام کنترلهای مهندس ناظر بر اساس همین نقشه ها صورت خواهد گرفت.

بیمۀ مسئولیت کارفرما دربرابرکارکنان و اشخاص ثالث نیز موضوع مهمی ست که قبل از شروع بکار باید اهمیت آن برای مالک تشریح و مالک ملزم به تهیۀ آن گردد. با توجه به اهمیت بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در آینده یک جلسۀ کامل به توضیح آن اختصاص خواهد یافت. در موارد خاص و انگشت شماری که مالک از خرید بیمۀ مسئولیت کارفرما امنتاع می کند نباید فقط به خاطر این موضوع، شروع به کار را معطل نگاه داشت. چرا که در صورت شکایت مالک در شورای انتظامی و یا محاکم قضائی ناظر محکوم خواهد شد. در این مواردِ استثناء مهندس ناظر پس از طی روال مربوطه شروع بکار را امضاء می کند و پس از آن با ثبت گزارش نقص در رعایت اصول ایمنی، کار را متوقف و مالک را ملزم به تهیۀ بیمه مسئولیت کارفرما می نماید. در این زمینه نیز در آینده توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

مجری ذیصلاح مورد دیگری ست که قبل از امضای شروع بکار باید از مالک مطالبه شود. اساساً برگۀ شروع بکار ابتدا باید به مهر و امضای مهندس مجری برسد (در صورتي كه واجد شرايط مجري باشد) و سپس مهندس ناظر آن را مهر و امضاء نماید. مدراکی که در مورد مجری باید مطالبه شود عبارتند از؛
1. قرارداد مجری و مالک که در سازمان نظام مهندسی ثبت شده باشد با مهر تأیید نظام مهندسی.
2. برگۀ تعهد مجری که در دفتر اسناد رسمی توسط مالک و مجری گواهی امضاء شده باشد.
3. کپی پروانه اشتغال مهر و امضاء شده مجری

با توجه به نامه ریاست محترم نظام مهندسی استان تهران مهندسان ناظر می بایست امضای شروع بکار را منوط به معرفی مجری نمایند. اما پیش از ابلاغ این نامه در موارد امتناع مالک مانند مورد قبل عمل می شد. یعنی شروع بکار پس از طی ترتیباتی امضاء می شد و سپس در گزارشی با عنوان عدم رعایت موارد ایمنی از ادامۀ کار جلوگیری می شد. در مواردی ممکن است بیمه نامۀ مسئولیت کارفرما به نام مجری صادر شود. این موضوع نه تنها ایرادی ندارد بلکه اصولی تر این خواهد بود که بیمه نامۀ مسئولیت مدنی کارفرما به نام وی صادر شود چرا که مهندس مجری پس از امضای قرارداد کلیه مسئولیتهای پروژه را برعهده خواهد داشت.

دریافت کدرهگیری قرارداد حمل نخاله و پسماند ساختمانی، موردی ست که توسط شهرداری تهران برای ثبت شروع عملیات ساختمانی الزامی اعلام شده است. این مورد نیز بهتر است توسط مهندس ناظر به مالک گوشزد شود تا در هنگام مراجعه برای امضای مجوز شروع عملیات، کار به تعویق نیفتد.

چهار مورد فوق الذکر در تماس مالک برای اخذ مجوز شروع بکار از وی خواسته می شود. پس از تهیۀ موارد فوق و تماس مجدد مالک قراری با وی در محل ملک مورد نظارت گذاشته خواهد شد تا پس از بازدید و بررسی های مربوطه شروع بکار امضاء شود. در گام بعدی موارد مهمِ بیمۀ مسئولیت کارفرما و پس از آن ادامۀ گامهای نظارت اصولی تشریح خواهد شد.

 

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.